[column] Larry ziet het licht
- Design
- 1 mrt 2018 @ 08:29
- Link
-
Roel Welsing
Algemeen Directeur
Apenheul - Maatschappij
- 1 mrt 2018 @ 08:29
- Roel Welsing
Toen ik een klein jongetje was, keek ik op tv altijd naar De man van 6 miljoen. Een stoerdere kerel was er niet. Hij was heel sterk, kon hard lopen en had een oog waarmee hij ver kon kijken.
Nu is er Larry Fink, een man van 6.000 miljard! Die heeft dus een visie die een miljoen keer krachtiger is dan die van de man van 6 miljoen. Kent u hem?
Larry is de voorzitter van BlackRock - de grootste investeerder ter wereld - en beheert een vermogen van 6.000 miljard. Ter vergelijking: het allergrootste bedrijf naar beurswaarde is Apple en dat is op de beurs slechts zo’n 800 miljard waard. De visie van Larry doet er dus toe.
Recent schreef hij een brief aan de grootste bedrijven ter wereld. Die brief was een oproep aan die bedrijven om ‘niet alleen financiële resultaten te boeken, maar ook een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij’.
Schrijver dezes was geraakt. Ook hij wenst een versnelling in de mate waarin ondernemingen bijdragen aan een betere wereld. Als uw onderneming geen antwoord heeft op vragen als ‘Wat is uw rol in de samenleving?’, ‘Wat draagt u bij aan oplossingen voor het milieuprobleem en een divers personeelsbestand?’, dan krijgt u geen geld meer van hem.
‘Ondernemingen moeten er voor zorgen dat niet alleen de aandeelhouders en bestuurders, maar ook de werknemers, klanten en gemeenschappen profiteren van hun werk. Als een bedrijf geen “purpose” heeft of alles opoffert aan de korte termijn, dan zal het uiteindelijk zijn bestaansrecht verliezen’, aldus Larry en BlackRock.
Muziek in de oren
Marketeers moet dit als muziek in de oren klinken; wij wisten sinds Simon Sinek al dat het allemaal begint met purpose.
Het nieuwe jaar kon ook niet beter beginnen voor MVO-minnend Nederland. Steun uit onverwachte hoek! MVO als mainstream?
De grootste uitdaging hierbij is het ontwikkelen van de markt. De vraag naar duurzaam is er, grote investeerders willen het blijkbaar ook. Kansen te over dus voor marketeers om mooie, duurzame proposities te ontwikkelen en zo bij te dragen aan de invulling van de purpose van hun bedrijf. Het belooft een mooi jaar te worden!
Foto header: Olivier Fahrni via Unsplash
-
Roel Welsing
- Werkt bij: Apenheul
- Functie: Algemeen Directeur
- Website:http://www.apenheul.nl
- Profiel »
Nieuwsbrief
- Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
- Inschrijven
Laatste reacties
Word abonnee en ontvang:
- ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
- ✔ Korting tot wel €100,- op events
Meest gelezen
Laatste Nieuws
- Greenwheels: nieuwe auto’s en nieuwe... 30-04-2024
- I Love Illustration Gallery start... 22-04-2024
- Wehkamp lanceert naast nieuwe... 22-04-2024
- Dopper lanceert digital product... 16-04-2024
- Nieuwe huisstijl voor Opel-showrooms09-04-2024
MarketingTribune Events
- 28mei 2024
Retail Media Day
- 13jun 2024
NIMA Marketing Day
- 17sep 2024
CrossBorder Event
- 3okt 2024
CustomerFirst Congres
- 10okt 2024
Shopping Today
- 12nov 2024
Grand Prix Content Marketing