[column] Larry ziet het licht

[column] Larry ziet het licht
  • Design
  • 1 mrt 2018 @ 08:29
  • Link
  • Roel Welsing
    Roel Welsing

    Algemeen Directeur
    Apenheul
  • Maatschappij

Toen ik een klein jongetje was, keek ik op tv altijd naar De man van 6 miljoen. Een stoerdere kerel was er niet. Hij was heel sterk, kon hard lopen en had een oog waarmee hij ver kon kijken.

Nu is er Larry Fink, een man van 6.000 miljard! Die heeft dus een visie die een miljoen keer krachtiger is dan die van de man van 6 miljoen. Kent u hem?

Larry is de voorzitter van BlackRock - de grootste investeerder ter wereld - en beheert een vermogen van 6.000 miljard. Ter vergelijking: het allergrootste bedrijf naar beurswaarde is Apple en dat is op de beurs slechts zo’n 800 miljard waard. De visie van Larry doet er dus toe.

Recent schreef hij een brief aan de grootste bedrijven ter wereld. Die brief was een oproep aan die bedrijven om ‘niet alleen financiële resultaten te boeken, maar ook een positieve bijdrage te leveren aan de maatschappij’.

Schrijver dezes was geraakt. Ook hij wenst een versnelling in de mate waarin ondernemingen bijdragen aan een betere wereld. Als uw onderneming geen antwoord heeft op vragen als ‘Wat is uw rol in de samenleving?’, ‘Wat draagt u bij aan oplossingen voor het milieuprobleem en een divers personeelsbestand?’, dan krijgt u geen geld meer van hem.

‘Ondernemingen moeten er voor zorgen dat niet alleen de aandeelhouders en bestuurders, maar ook de werknemers, klanten en gemeenschappen profiteren van hun werk. Als een bedrijf geen “purpose” heeft of alles opoffert aan de korte termijn, dan zal het uiteindelijk zijn bestaansrecht verliezen’, aldus Larry en BlackRock.

Muziek in de oren
Marketeers moet dit als muziek in de oren klinken; wij wisten sinds Simon Sinek al dat het allemaal begint met purpose.

Het nieuwe jaar kon ook niet beter beginnen voor MVO-minnend Nederland. Steun uit onverwachte hoek! MVO als mainstream?

De grootste uitdaging hierbij is het ontwikkelen van de markt. De vraag naar duurzaam is er, grote investeerders willen het blijkbaar ook. Kansen te over dus voor marketeers om mooie, duurzame proposities te ontwikkelen en zo bij te dragen aan de invulling van de purpose van hun bedrijf. Het belooft een mooi jaar te worden!

Foto header: Olivier Fahrni via Unsplash

Roel Welsing

Nieuwsbrief

  • Mis niets! Schrijf je nu in voor de gratis nieuwsbrief.
  • Inschrijven

Laatste reacties

Word abonnee en ontvang:

  • ✔ 16 keer per jaar MarketingTribune Magazine
  • ✔ Korting tot wel €100,- op events

  • MarketingTribune.nl/design biedt marketeers, communicatieprofessionals en designers nieuws, informatie en praktijkverhalen over en visies op design in het algemeen, maar richt zich met name op packaging-, corporate-, online- en product design.
  • MarketingTribune: meer over marketing en merken